Hírek,  Tech

Titanic felfedezés: forradalmi részletek a hajó utolsó óráiról

A Titanic katasztrófájának újabb részleteit tárta fel egy részletes elemzés, amely egy teljes méretű digitális 3D-szkenner segítségével készült. Az elemzés a híres óceánjáró utolsó óráit ábrázolja, amikor a hajó 1912 áprilisában jéghegynek ütközött, és a tragédiában körülbelül 1,500 ember vesztette életét. A digitális másolat, amelyet az új technológia segítségével állítottak össze, megmutatja, hogyan szakadt ketté a hajó a víz alá süllyedés közben. A kutatás során kiderült, hogy a hajó gépészeti részlegén dolgozó mérnökök a végsőkig harcoltak azért, hogy a hajó világítása működjön, ami összhangban van a túlélők beszámolóival.

A szkennelés során több mint 700,000 képet készítettek a Titanic roncsa körül, amely 3,800 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán jéghideg vizében. A felvételek lehetővé tették a hajó részletes digitális másolatának elkészítését, amelyet a BBC News exkluzívan mutatott be 2023-ban. A Titanic roncsa annyira nagy, hogy a mélytengeri felfedezések általában csak pillanatfelvételeket nyújtanak; a szkennelés viszont teljes képet ad a hajóról. A hajó orra állva fekszik az óceán fenekén, mintha még mindig az útján lenne, míg a hajó far része 600 méterre található, és egy összetört fémdarabokból álló halom.

A modern térképezési technológia új perspektívát nyújt a Titanic tanulmányozásához. Parks Stephenson, a Titanic szakértője a roncstér megfigyelését a bűncselekmény helyszínének vizsgálatához hasonlította; fontos, hogy a bizonyítékokat a helyszín kontextusában nézzük. A szkennelés során új részletek is napvilágra kerültek, többek között egy ablak, amely valószínűleg a jéghegy által történt betörés következtében sérült meg. Ez összhangban van a túlélők beszámolóival, miszerint a jég egyes kabinokba is bejutott a baleset során.

A Titanic hatalmas kazánterme, amely a hajó hátsó részén helyezkedik el, szintén fontos információkat szolgáltatott. Az elemzés során kiderült, hogy a kazánok némelyike homorú, ami azt jelzi, hogy működésben voltak, amikor a hajó vízbe került. A hajó farán egy nyitott szelep is található, amely azt jelzi, hogy a gőz még mindig áramlott az elektromos rendszerbe. Ez a csapat, amelynek vezetője Joseph Bell volt, mindent elkövetett, hogy fenntartja a világítást, és ezzel lehetőséget adott a legénységnek a mentőcsónakok biztonságos vízre bocsátására.

Egy új számítógépes szimuláció is további betekintést nyújtott a Titanic süllyedésébe. A szimuláció a hajó részletes szerkezeti modelljét használta, amelyet a Titanic tervei alapján készítettek el, valamint információkat a hajó sebességéről, irányáról és helyzetéről, hogy megjósolják a jégheggyel való ütközés során keletkezett károkat. A kutatás vezetője, Jeom-Kee Paik professzor elmondta, hogy a szimuláció során megállapították, hogy a hajó csak egy érintőütközést szenvedett el, amely sorozatos lyukakat okozott a hajótest egy keskeny részén.

A Titanic tervezésekor úgy vélték, hogy a hajó elsüllyeszthetetlen, hiszen négy víztömör rekesz beázása esetén is életben maradhat. Azonban a szimuláció szerint a jéghegy által okozott kár hat rekeszre oszlott el. Simon Benson, a Newcastle Egyetem tengerészeti építészeti oktatója kiemelte, hogy a Titanic süllyedése és megmaradása közötti különbség a hajótest kis méretű lyukain múlik, amelyek a hosszú hajótest mentén helyezkednek el.

A hajóroncs körüli emberi tragédiák továbbra is jól láthatóak, hiszen a tengerfenéken a hajó utasainak személyes tárgyai hevernek. A digitális szkennelés új nyomokat szolgáltat a 1912-es hideg éjszakáról, de valószínű, hogy a szakértők évekig elemzik majd a 3D-s másolat minden részletét. Parks Stephenson megjegyezte, hogy a Titanic folyamatosan új történeteket mesél nekik, de mindig csak apránként, így minden alkalommal arra készteti őket, hogy többet tudjanak meg a múltjáról.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük