
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság megállapodása a Trump által bevezetett autó- és fémvámok csökkentéséről
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság új megállapodása keretében a két ország egyes brit autók importadójának csökkentéséről és a acél- és alumíniumtermékek vámmentes behozatalának engedélyezéséről állapodott meg. Ez a megállapodás különösen fontos, hiszen a brit ipar számára jelentős enyhülést hozhat az Egyesült Államokban érvényes új vámok terhe alatt, amelyeket Donald Trump elnök azóta vezetett be, hogy januárban visszatért a Fehér Házba. Az új intézkedések ellenére a brit termékek többségére továbbra is 10%-os vámot alkalmaznak, ami azt jelzi, hogy a kereskedelmi feltételek nem változtak meg igazán az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság között, legalábbis az elemzők szerint.
A megállapodás részletei még nem teljesen világosak, mivel hivatalos aláírás nem történt, és a két kormány közleményei is meglehetősen szűkszavúak voltak. Sir Keir Starmer, a brit munkáspárt vezetője a Jaguar Land Rover gyárából nyilatkozva „fantasztikus alapnak” nevezte a megállapodást, amely szerinte védelmet nyújt a brit vállalkozások és munkavállalók számára, megőrizve ezzel több ezer brit munkahelyet a kulcsfontosságú iparágakban, mint például az autógyártás és az acélipar. Trump elnök a Fehér Házban „nagyszerű üzletnek” nevezte a megállapodást, és ellenállt a kritikáknak, amelyek szerint túlértékelte annak jelentőségét.
A két ország megállapodott abban, hogy az Egyesült Államok csökkenti az autók importvámját, amelyet Trump a múlt hónapban 25%-ra emelt. Ez a döntés 100 000 autóra vonatkozik évente, amely segíthet a luxusautógyártóknak, mint például a Jaguar Land Rover és a Rolls Royce, ugyanakkor a jövőbeli növekedést is korlátozhatja, hiszen ez körülbelül annyi, amennyit az Egyesült Királyság tavaly exportált. Jonathan Reynolds, az üzleti szektorért felelős miniszter figyelmeztetett, hogy az Egyesült Királyság napjai számlálva vannak, ha nem születik meg ez a megállapodás, mivel az amerikai vámok miatt több ezer munkahely szűnhetett volna meg.
A megállapodás részeként az Egyesült Államok a korábban 25%-ra emelt acél- és alumíniumvámokat is csökkentette, és a két ország megállapodott abban, hogy mindkét fél legfeljebb 13 000 tonna marhahúst importálhat a másik országból. Ez a változás jelentős mértékben növelheti az amerikai marhahús exportját az Egyesült Királyságba, ahol korábban 20%-os vámot alkalmaztak, és az export mennyiségét 1000 tonnára korlátozták. Összességében az Egyesült Államok 5 milliárd dolláros exportlehetőséget említett, beleértve 700 millió dollárt etanolra és 250 millió dollárt egyéb mezőgazdasági termékekre.
A brit acélipar képviselője üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy az „jelentős könnyítést” nyújt a szektor számára. Ugyanakkor más üzleti csoportok óvatosabban fogalmaztak, jelezve, hogy a megállapodás jobb, mint a korábbi helyzet, de még mindig nem éri el az öt héttel ezelőtti állapotot. A brit parlamentben az ellenzéki pártok egyre több részletet követelnek, míg egyes képviselők aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a megállapodás során a brit fél látszólag engedett a vámok csökkentésével, miközben az Egyesült Államokban a vámokat emelték.
A kereskedelmi megállapodás részletei még nem világosak, és a jövőbeli kilátások is kérdésesek. Trump többször is hangsúlyozta, hogy szeretné adóztatni a gyógyszerek behozatalát, hogy biztosítsa az Egyesült Államok erős gyógyszeripari bázisát. A brit kormány azt állítja, hogy az Egyesült Államok „kedvező bánásmódban” részesíti a brit vállalatokat, de a pontos részletek még nem ismertek. A megállapodás jelentőségét sokan nem vitatják, de a részletek megismerése után derülhet ki, hogy valójában mennyire kedvező a brit ipar számára. Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság kereskedelmi kapcsolatai az utóbbi időszakban sok kihívással néztek szembe, így a mostani megállapodás remélhetőleg egy új korszak kezdetét jelenti.

