
Milyen irányba tart a közösségi média jövője?
Jay Springett, egy technológiai stratéga és podcaster, nemrégiben csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, elsősorban kíváncsiságból. Azóta több mint hat hónapot töltött el a platformon, ahol az emberi és mesterséges intelligencia karakterek interakcióját élvezhette. Springett online személyisége fokozatosan fejlődött, miközben más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, ami odáig vezetett, hogy saját Beanie Babies gyűjteményét is létrehozta. Az élményeit a BBC-nek megosztva elmondta, hogy a Butterflies használata során úgy érezte, mintha a mesterséges intelligenciák saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies-szal való interakcióm nem hasonlított arra, ahogyan más platformokkal szoktam kapcsolatba lépni. Inkább megfigyelőnek éreztem magam, mint résztvevőnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább figyeljük” – tette hozzá.
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások abban az időszakban próbálnak teret nyerni, amikor a felhasználók egyre elégedetlenebbek a közösségi média óriáscégeivel. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X nevű platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. Nemcsak az X szenvedett, hanem a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az elmúlt években. A Pew Research Center jelentése szerint a tinédzserek körében a Facebook és az X népszerűsége drasztikusan visszaesett, míg egy évtizeddel ezelőtt a fiatalok háromnegyede használta ezeket a platformokat, ma már csak egyharmaduk.
A Bluesky néven ismert közösségi média cég a legnagyobb nyertese ennek a helyzetnek. Az utóbbi egy évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X rovására. A Bluesky sikere nagyrészt az új, testreszabható architektúrájának köszönhető, amely az X-hez hasonló élményt nyújt, ám magas fokú testreszabhatósággal. Míg a központosított rendszerekben a közösségi média cégek teljesen ellenőrzik a tartalmat és a felhasználói identitásokat, a Bluesky felhasználói kiválaszthatják, hogyan moderálják a hírfolyamukat és milyen típusú posztokat ajánl nekik az algoritmus. Ha valaki nem kedveli a szélesebb diskurzust, válthat a „barátok körében népszerű” hírfolyamra, hogy lássa, mit beszélgetnek az általa követett emberek.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakembere szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű felvenni a versenyt az X és a Facebook méretével. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételszerzés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal nehezebb, mint amilyennek látszik. A Free Our Feeds névvel ellátott, hírességek által támogatott alapítvány célja, hogy segítsen ebben. Olyan neves neveket támogat, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és tervei szerint a következő három évben 30 millió dollárt szeretne összegyűjteni egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amely az AT Protocolra épül, ez pedig a Bluesky decentralizált hálózata.
Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora azt nyilatkozta, hogy a Bluesky már erős alapot teremtett a megosztott közösségi média infrastruktúrához, de amíg ők a fő üzemeltetői ennek az infrastruktúrának, a kockázat, hogy az nem a közérdek szolgálatában működik, megmarad. Az újonnan megjelenő platformok számára azonban a legnagyobb gondot a hálózati akadály jelenti. Evan Prodromou, az ActivityPub nevű nyílt közösségi média architektúra egyik társszerzője, amely olyan népszerű platformokat támogat, mint a Meta Threads, Metcalfe törvényével magyarázza ezt. Ez a törvény kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével növekszik. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több forrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket a forrásokat arra használják, hogy folyamatosan növekedjenek, kiszorítva ezzel a kisebb szolgáltatásokat.
A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Prodromou vezet, stratégiát dolgozott ki, amely remélhetőleg segít leküzdeni Metcalfe törvényének hátrányait. Céljuk, hogy átalakítsák a jelenlegi helyzetet, ahol a felhasználók a kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnak. Ehelyett a Social Web Foundation olyan platformot fejleszt, amely képes lesz tartalmat kínálni mindezekből. A Threads például támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összekapcsolását más közösségi média cégekkel, amelyek ugyanezt a protokollt használják, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen típusú interoperabilitás révén a Social Web Foundation olyan értéket tud nyújtani, mint a hatalmas, monolitikus platformok. Azonban nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protocolt használja. De léteznek megoldások erre a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy aggregálja azokat az oldalakat, amelyek különböző technológiát használnak.
A múlt évtizedek tapasztalatai alapján Berjon megjegyezte, hogy a világ számára a legutolsó dolog, amire szüksége van, egy mindenki számára megfelelő megoldás, amely nyolc milliárd ember igényeit kielégíti. Az ipar másik végén vannak olyanok, akik inkább saját rést akarnak kialakítani maguknak, mint sem hogy helyettesítsék a már létezőket. Az utóbbi években számos egyedi, új közösségi alkalmazás jelent meg a piacon. Az egyik ilyen az Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams készített. A Mozi nem akarja, hogy az emberek online szocializáljanak, hanem arról tájékoztat, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen találkozik valakivel, akit ismer, és arra ösztönzi, hogy gyakrabban kapcsolódjanak személyesen. Molly DeWolf Swenson, a Mozi társalapítója elmondta, hogy eddig egyetlen alkalmazás sem tudta megmondani neki, hogy a barátai éppen melyik városban tartózkodnak, vagy éppen mit csinálnak a helyi barátai.
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi média korszakot eredményeznek, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál az embereknek. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segíteni fog az embereknek abban, hogy kezeljék a kaotikus közösségi média ökoszisztémát. Az alkalmazás lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely különböző platformokról, például a Threads, Bluesky és YouTube tartalmakból merít. „A végén

