Gazdaság,  Hírek

Októberben államosítják a Greater Anglia vasúttársaságot

A Greater Anglia, az Egyesült Királyság keleti részén és Londonba közlekedő vonatokat üzemeltető cége, idén késő ősszel állami tulajdonba kerül. A vállalat bejelentette, hogy a nemzetiisation folyamata 2023. október 12-én kezdődik, és a váltás nem érinti a vonatjáratok menetrendjét, illetve az állomások szolgáltatásait. Az alkalmazottak munkaköre is zökkenőmentesen átkerül a közhatósághoz, így a munkavállalók helyzete nem változik meg. Martin Beable, a cég ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a vállalat továbbra is elkötelezett a szolgáltatások minőségi biztosítása mellett, és a Szállítási Minisztérium (DfT) célja egy zökkenőmentes átmenet biztosítása.

A Greater Anglia vonatai Essex, Suffolk, Norfolk, Cambridgeshire és Hertfordshire megyékben közlekednek, beleértve a Stansted Express repülőtéri szolgáltatást is. Emlékezetes, hogy tavaly decemberben bejelentették, hogy a vállalat 2025-re állami tulajdonba kerül, azonban a folyamat felgyorsult, és most már az idei év végén várható az átállás. A brit kormány szerint a szolgáltatások nemzetiisationja akár 150 millió font megtakarítást is eredményezhet, és várják, hogy e lépés csökkenti a vonatok késését és lemondását.

A Szállítási Minisztérium szóvivője kifejtette, hogy a szolgáltatások állami tulajdonba vétele lehetővé teszi a vasúti pálya és a vonatok összehangolt üzemeltetését, amely hosszú távon a legjobban szolgálja a közpénzeket. „Szorosan együttműködünk az üzemeltetőkkel, hogy zökkenőmentes és folyamatos átmenetet biztosítsunk az utasok számára” – tette hozzá a szóvivő. A kormány a közeljövőben a South Western Railway-t is állami kézbe veszi, míg a c2c júliusban követi őket.

A Munkáspárt 2024 novemberében elfogadta az Utas Vasúti Szolgáltatások (Állami Tulajdon) Törvényét, hogy ezzel élhessen a hatalmával. A kormány tervei között szerepel egy új, független szerv, a Great British Railways (GBR) létrehozása, amely átvállalja a magáncégek által fenntartott szolgáltatási szerződéseket, ahogy azok lejárnak a következő években. Pam Cox, Colchester munkáspárti képviselője büszkeséggel nyilatkozott arról, hogy részt vett a törvény megszavazásában, és hangsúlyozta, hogy ez a megközelítés „jobb és megbízhatóbb” vonatszolgáltatásokhoz vezet.

Ugyanakkor Will Russell, a Brentwood Borough Council konzervatív csoportjának vezetője figyelmeztetett, hogy az állami tulajdonba vétel visszaüthet, mivel „gátolhatja a versenyt”. „Az állami kézbe kerülés pénzügyi terheket róhat a közadózókra, mivel a gyenge teljesítményű szolgáltatások támogatását kell finanszírozniuk, miközben a forrásokat az alapvető közszolgáltatásokból vonják el” – mondta Russell.

A brit vasúti szolgáltatások nemzetiizationja tehát komoly változásokat hozhat az utasok számára, mindeközben a kormány célja a költségek csökkentése és a szolgáltatások megbízhatóságának növelése. Az elkövetkező hónapok során érdemes figyelemmel kísérni, hogy a tervezett átmenet mennyire valósul meg zökkenőmentesen, és milyen hatással lesz ez a mindennapi utazásokra. Az állami tulajdonba vétel nemcsak a közlekedési szektorra, hanem a szélesebb közvéleményre is hatással lehet, hiszen a vasúti közlekedés alapvetően befolyásolja az emberek életminőségét és mobilitását.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cgr5jvkw1v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük