
Milyen irányba tart a közösségi média?
Jay Springett, a technológiai stratéga és podcaster, kíváncsiságból csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, és meglepetésére több mint hat hónapig ott is maradt. A Butterflies ötlete az, hogy lehetővé tegye az emberi és mesterséges intelligencia karakterek közötti interakciót. Springett online személyisége idővel fejlődött, más mesterséges karakterekkel való interakciók révén, sőt még saját Beanie Babies (puha játékok) gyűjteményét is létrehozta. Az élményét úgy írta le, mint egy szappanopera írását, amelyet az AIk hoznak létre egy szimulációban. „A Butterflies-szal való interakcióm eltért attól, ahogyan más platformokkal foglalkozom” – nyilatkozta a BBC-nek. „Ez inkább megfigyelésnek tűnt, mint részvételnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes ahhoz, hogy figyeljem.”
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak terjeszkedni abban az időszakban, amikor az emberek elégedetlensége a nagy közösségi média óriásokkal egyre nyilvánvalóbbá válik. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X platform napi aktív felhasználói az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkentek. Nem csupán az X szenvedett, a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években a Similarweb adatai alapján. A Pew Research Center jelentése szerint a tizenévesek körében a Facebook és az X használata a tíz évvel ezelőtti háromnegyedről egyharmadra csökkent.
A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely folyamatosan teret nyer. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X kárára. A Bluesky sikerét azonban nem csupán a megfelelő időzítésnek köszönheti, hanem újszerű architektúrájának is, amely egy X-szerű élményt kínál, ugyanakkor magas fokú testreszabhatóságot is lehetővé tesz. A Bluesky felhasználói választhatják, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl a számukra az algoritmus, köszönhetően a Bluesky és a közösség által kínált számos lehetőségnek. Ha nem tetszik a szélesebb diskurzus a Bluesky-n, válts a „barátok számára népszerű” hírcsatornára, hogy megnézd, miről beszélnek azok, akiket követsz.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint azonban a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat, hogy elérje az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételek generálása, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebb mondani, mint megvalósítani. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány célja, hogy ezt a kihívást leküzdje. Olyan neves személyiségek állnak mögötte, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és azt tervezik, hogy a következő három évben 30 millió dollárt gyűjtenek össze egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol, a Bluesky-t működtető decentralizált hálózat hajt.
Robin Berjon, a Free Our Feeds kilenc gondozójának egyike, úgy véli, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúra számára, de amíg ők a fő üzemeltetői ennek az infrastruktúrának, a kockázat fennáll, hogy az nem működik a nyilvánosság érdeke szerint. Az ilyen újonnan megjelenő platformok számára a legnagyobb aggodalmat a hálózati akadály jelenti. Ezt Metcalfe törvényével lehet összefoglalni, amely szerint a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használják, hogy egyre nagyobbak legyenek, ezáltal kiszorítva a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.
A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Prodromou vezet, olyan stratégiát dolgozott ki, amely reményeik szerint segít nekik leküzdeni a Metcalfe törvényéből adódó kihívásokat. Ahelyett, hogy a közösségi média felhasználói ugrálnának a kedvenc szolgáltatásaik között, a Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely képes összegyűjteni a különböző szolgáltatások tartalmát. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a más közösségi média cégekkel való szolgáltatások kombinálását – mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint a Social Web Foundation olyan értéket fog nyújtani, mint a hatalmas, monolitikus platformok. Azonban nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protokollt használja. De léteznek megoldások erre a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik olyan módszereken, amelyek lehetővé teszik a különböző technológiákat használó oldalak aggregálását.
„A múlt évtizedekből egy dolgot megtanultunk: a legkevésbé szükséges dolog a világ számára egy egyéni megoldás, ami nyolcmilliárd emberre érvényes” – mondta Berjon. A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább saját részesedésüket szeretnék kialakítani, mintsem hogy helyettesítsék a meglévő szolgáltatásokat. Az elmúlt néhány évben egy új közösségi alkalmazások ipara alakult ki, amely egyedi, új megoldásokat kínál. Az egyik ilyen alkalmazás a Mozi, amelyet a Twitter társalapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem arra ösztönöz, hogy az emberek online szocializáljanak, hanem arra, hogy értesítse őket arról, mikor lesznek egy helyen (városban vagy eseményen) valakivel, akit ismernek, és arra bátorítja őket, hogy gyakrabban találkozzanak személyesen.
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi hálózati korszakot hoznak el, ahol számos új és érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, amelyek több választási lehetőséget kínálnak az emberek számára. Reméli, hogy a Flipboard Surf alkalmazása segít az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy központosított hírcsatornából böngésszenek, amely különböző platformokról, például a Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseit és tartalmát gyűjti össze. „Végül” – mondta McCue – „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás felváltsa a Facebookot vagy a Twittert, amit egykor ismertünk, de valószínű, hogy több szolgáltatás kezd majd el időt venni ezektől a régi egyedi hírcsatornáktól, viselkedésünk pedig ezekkel az új választási lehetőségekkel fog változni, és az új generációk többet fognak elvárni.”

