
A önvezető autók fokozatos térnyerése
Mike Johns nem számított arra, hogy a Los Angelesből Scottsdale-ba vezető visszaútja decemberben virális szenzációvá válik. Az utazásához egy önvezető taxit foglalt, ami különös izgalmat keltett benne, amikor beszállt az autóba, miközben kíváncsi járókelők figyelték őt. Azonban sokkal több figyelmet kapott, mint amire számított. Johns hamarosan arra figyelt fel, hogy az önvezető taxi körbe-körbe jár egy parkolóban, miközben a járókelők továbbra is nézték a történetet. Az autó, amelynek a Waymo volt a neve, nem úgy működött, ahogy kellett volna, és Johns nem tudta, hogyan tudná helyrehozni a helyzetet, miközben sürgős repülőjárata várt rá. Az élménye során videót készített, amely szinte azonnal virálissá vált, és világszerte televíziós állomásokon is bemutatták, újra felvetve a közvélemény kétségeit az önvezető autók biztonságával és valódi utasok számára való alkalmasságával kapcsolatban. „Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” – kérdezte Johns, miközben rögzítette a helyzetet. Végül egy hang aktiválódott az autóban, amely azt mondta neki, hogy használja a Waymo alkalmazást az autó irányításának visszanyeréséhez.
A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalatának tulajdonában van, a BBC-nek elmondta, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A cég állítása szerint az önvezető rendszerük „jobban teljesít a balesetek elkerülésében, mint az emberek, amelyek sérüléseket, légzsák-bevetéseket és rendőrségi jelentéseket eredményeznek”. Ennek ellenére Johns tapasztalata nem az első ilyen eset a cégnél. Tavaly a Waymo több mint 600 autót hívott vissza, miután egy autó nekiütközött egy utcai oszlopnak. 2024 májusában pedig az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedési Hatósága (NHTSA) nyomozást indított 22 Waymo járművel kapcsolatos incidens ügyében.
A versenytárs szolgáltatások számára is problémás volt az önvezető jövő. Decemberben az amerikai autóipari óriás, a General Motors leállította önvezető autókat fejlesztő leányvállalatát, a Cruise-t, azzal az indokkal, hogy „jelentős időt és erőforrásokat igényelne az üzletág bővítése”. 2023 októberében az egyik Cruise autó gyalogost ütött el, akit több mint 6 méteren keresztül húzott, súlyosan megsérült. Eközben tavaly februárban kiderült, hogy az Apple pletykált önvezető autó projektje összeomlott. Az Uber pedig 2020-ban feladta saját önvezető autós törekvéseit.
Mindazonáltal néhány nagy szereplő még mindig versenyben van, beleértve a Zoox-ot, amely az Amazon tulajdonában áll, valamint a chipeket gyártó Nvidiát és Elon Musk Tesla vállalatát. A Waymo azonban az Egyesült Államok piacának vezető szereplője. Jelenleg önvezető taxisokat üzemeltet Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texas államban, és hamarosan Atlanta és Miami városokban is be kívánja indítani szolgáltatását.
De miért sikerült a Waymónak ott, ahol más próbálkozások, legalábbis az Egyesült Államokban, megbuktak? „Három dolog – emberek, pénz és folyamat” – mondja Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Rámutat, hogy az évek során a Waymo a legjobb autonóm járműmérnököket alkalmazta, valamint a Google-tulajdonos Alphabet pénzügyi háttere is segíti őket, és alapos megközelítést alkalmaznak. „Nagyon figyelmesen követik a szabályokat és dolgoznak a szabályozókkal, hogy biztosítsák, hogy amit bevezetnek, az biztonságos legyen.”
A következő lépésekről Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és összeszerelési gyakorlatának vezetője beszél. Szerinte a jó időjárással rendelkező területeken valószínűleg előbb fognak megjelenni az önvezető szolgáltatások, mint például Texas és Florida államokban, ahol a Waymo már tervez. „Az önvezető taxisok sokkal jobban működnek jó időjárási körülmények között. A nehéz havazásban még mindig küzdenek” – mondja Kampshoff. Azt is megjegyzi, hogy az akkumulátorok melegebb időjárásban jobban teljesítenek, ami különösen fontos az önvezető autók számára, amelyeknek sok energiára van szükségük a fedélzeti számítástechnika működtetéséhez. „Mindezeket figyelembe véve, a 2020-as évek második felében egy város a másik után fog kinyílni, és majd ezekben a városokban bővülnek” – mondja.
A folyamat azonban lassú lesz. „Valójában elég munkaigényes a technológia bevezetése, amelynek része a jelentős emberi vezetés” – mondja Beiker. „A járműveket végig kell vezetni azokon az utcákon, ahol be kívánják vezetni őket, és ezeket újra és újra meg kell vezetni, valamint bizonyos mértékig manuálisan kell szerkeszteni az adatokat” – teszi hozzá. Az egész folyamatot biztonsági aggályok is lassíthatják. „Ez csak akkor fog megtörténni, ha nem ütközünk komoly balesetekbe. Ha komoly balesetek történnek, sok ilyen működést le fogunk állítani” – figyelmeztet Kampshoff. Az önvezető teherautók esetében a biztonság még nagyobb aggodalomra ad okot. „A biztonság az első számú szempont, amivel foglalkozunk” – mondja David Liu, a Plus vezérigazgatója, amely önvezető szoftvert fejleszt teherautókhoz, és globális cégekkel dolgozik együtt, mint például az Amazon, Hyundai, Volkswagen és Scania.
A jövő önvezető autóinak fejlődését érdemes figyelni Kínában is. Wuhan városában már több mint 500 önvezető autót üzemeltet a Baidu vállalat. Az ország szinte minden részén 16 városban üzemelnek önvezető autók, amelyeket 19 gyártó tesztel. „Határozottan van verseny… négy vagy öt cég, amely nagyon hasonló a Waymo-hoz” – mondja Beiker, aki jelenleg a világ robo-taxi bevezetéseit vizsgálja egy svéd innovációs ügynökség, a Vinnova támogatásával. Scottsdale-ben Johns visszatekint tapasztalataira és az autonóm járművek elterjedésére. „Egy nagy dolog, hogy mindannyian egy kifizetett kísérlet részei vagyunk. A végén azt csinálják, hogy folyamatosan javítják a rendszert városról városra. És ez probléma.”

