body of water during golden hour
Életmód

Portugál hódítások a mesés keleten (XV.-XVI. század)

A keleti út megnyitása Vasco da Gama (1469-1524) nevéhez fűződik. 1497. Július 8-án indult el négy hajóval, a 120 tonnás São Gabriel-el, a 100 tonnás São Raphael-el, és az 50 tonnás Berrio-val. Hasonló kis méretű volt a negyedik hajó is.

Bartolomeo Diaz is velük tartott, de őt Vasco da Gama a Mina-foktól hazaküldte. A kis flotta 160 emberrel a fedélzetén 1498. Május 18-án érte el Indiát, Kalikutot.

1500. Március 9-én Pedro Alvarez Cabral indult útnak 13 hajóval, amelyek egyikén Luís de Camões – a portugálok talán legnagyobb költője „ A Lusiadák” szerzője – utazott önkéntesként.

Előbb délnyugatnak hajóztak és felfedezték Brazíliát, melyet Cabral portugál birtokká tett. Ezután keletnek fordultak, azonban Afrika partjai előtt viharba kerültek, amiben eltűnt több hajó is, az egyik fedélzetén ott volt Bartolomeo Diaz, aki először jutott el a Jóreménység-fokáig. A megmaradt hajók Mozambikon keresztül jutottak el Indiába.

Kolumbusz nyomán a portugálok is próbálkoztak

Kolombusz nyomán a portugálok is megpróbáltak eljutni nyugat felé Indiába. 1500-ban Gaspar Corte-Real Új-Fundlandnál és Labradornál hiába kutatott utána. Ez utóbbi elnevezése is tőle származik. Második útjának során nyoma veszett. 1502-ben testvére Miguel a keresésére indult, de ő sem tért vissza.

Ázsiában a portugálok közvetlen kapcsolatba kerültek a muzulmán kereskedelmi hálózattal. Alfonso de Albuquerque portugál tengernagy gyorsan felismerte ennek a kereskedelmi hálózatnak a jellegét, és annak kulcspontjait.

A portugálok gyors ütemben elfoglalták a legfontosabb muzulmán támaszpontokat az ázsiai partok mentén, 1510-ben Goát, 1515-ben Hormuzt és 1511-ben Malakkát, az 50 ezer lakosú várost, amely a Maluku-szigetekkel folytatott fűszerkereskedelem központja volt.

Malakka elfoglalása után Albuquerque megkezdte a hírszerző munkát a Fűszer-szigetek megközelítésével kapcsolatban.

1512-ben Francisco Rodriguesnek sikerült megszereznie egy jávai kormányos térképének egy nagyobb töredékét. A Fűszer-szigetekre induló flotta kormányosának nevezték ki 1512 augusztusában António de Abreu-t, aki kiválóan értett a térképkészítéshez.

1512 végén három hajó indult el 120 emberrel a Fűszer-szigetek megtalálására. Az expedíció bizonyos értelemben kudarc volt, mert nem sokkal a Fűszer-szigetek előtt visszafordultak.

A Francisco Serrão irányítása alatt álló hajót kénytelenek voltak elhagyni, és egy dzsunkával helyettesíteni. A dzsunka viszont zátonyra futott. Serrão innen bennszülöttek segítségével jutott el – európaiak közül elsőként – a Fűszer-szigetekre, ahol megvetette a gyenge portugál uralom alapjait.

Miután a portugálok elfoglalták a fontos kereskedelmi központokat, feitoriakat, azaz erődöket és kereskedelmi telepeket létesítettek a dél – afrikai Sofala és a Maluku – szigeteken lévő Ternate között a partok mentén mindenütt. Valamint portugál településeket alapítottak más hatalmak által ellenőrzött területeken (pl.: São Tomé de Maliport, Hughli, Macao).

Szerző: dumbee

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük