
Végre megvalósulhat az Egyesült Államok gyorsvasúti hálózata?
Az Egyesült Államok egy hatalmas ország, melynek lakossága körülbelül 340 millió fő, és számos közlekedési infrastruktúrával rendelkezik, beleértve 71 államközi autópályát és több mint 5,000 nyilvános repülőteret. Azonban jelenleg nincsenek nagy sebességű vasútvonalai, ami éles ellentétben áll a világ többi részével, különösen Kínával, Japánnal és Európával. Most azonban úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok végre lépéseket tesz a helyzet megváltoztatására, mivel két nagy sebességű vasútvonal építése már folyamatban van, és további tervek is napirenden vannak.
Rick Harnish, a High Speed Rail Alliance nevű amerikai kampánycsoport képviselője elmondta, hogy örömteli látni az első két projekt megvalósulását. Az egyik a San Francisco és Los Angeles közötti vonal, amely különösen kihívást jelent a kaliforniai hegyek miatt. A másik projekt a Las Vegas és Los Angeles közötti vonal, amely viszont viszonylag könnyen építhető, mivel sík terepen halad. Ezen kívül tervezik a Portland és Seattle közötti, valamint a Dallas és Houston közötti nagy sebességű vasútvonalakat is. Harnish azonban figyelmeztet arra, hogy a Portland és Seattle közötti vonal tervezése „lassan halad”, míg a texasi vonal jövője kétségessé vált, miután Trump elnök kormánya törölte a 63,9 millió dolláros támogatást.
Egyértelmű, hogy az Egyesült Államoknak jelentős lemaradása van a nagy sebességű vasúti közlekedésben, ha összehasonlítjuk más országokkal. Kína HSR-hálózata várhatóan idén meghaladja az 50,000 kilométert, míg az Európai Unió 8,556 kilométernyi HSR vonallal rendelkezik, amelyből Spanyolországé a legnagyobb, 3,190 kilométer. Az Egyesült Királyságban jelenleg csak a High Speed 1 vonal üzemel, amely a Csatorna-alagutat köti össze London St Pancras állomásával. A High Speed 2 vonal építése London Euston és Birmingham között tovább folyik, annak ellenére, hogy a finanszírozási problémák széles körben ismertek.
A kérdés, hogy miért marad el az Egyesült Államok a gyorsvasutak terén, összetett. Will Doig, az amerikai vasúti ipar szakújságírója és szerzője szerint az amerikai társadalom autófüggősége jelentős szerepet játszik ebben. „Sokan nem gondolják, hogy szükség van rá, vagy nem akarják, hogy az ő területükön haladjon. Az amerikai kormány pedig hajlandó volt leállítani a sok projektbe történő befektetést, különösen a vasúti projekteket illetően” – mondta Doig.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az állami Amtrak vonatközlekedési szolgáltatás vezetője, Stephen Gardner, nemrég lemondott, ami széles körben ismertté vált, hogy a Fehér Ház nyomására történt. Az Amtrak jelenleg nem üzemeltet nagy sebességű vonatokat, de idén 28 új, 160 mph sebességű NextGen Acela vonatot állít szolgálatba a Boston és Washington DC közötti északkeleti folyosón. Azonban a vonal mindössze 50 mérföldén lehet jelenleg 150 mph-nál nagyobb sebességgel közlekedni.
Az Egyesült Államok és a világ többi része közötti különbségek figyelmeztetnek arra, hogy a HSR vonatok biztonságos üzemeltetése nem egyszerű feladat. „Nincsenek átkelők az autópályákkal, a vonalnak nagyon egyenesnek és lezárt folyosónak kell lennie” – hangsúlyozta Harnish. Kínában a gyorsvasúti vonalak építése folytatódik, és a várakozások szerint a teljes hálózat 2030-ra elérheti a 60,000 kilométert.
A kínai városok, amelyek HSR kapcsolatokat kapnak, gazdaságuk 14,2%-os növekedését tapasztalják, ami a dán székhelyű 21st Europe think tank adataiból derül ki. A kínai cégek más ázsiai országokban, például Indonéziában, Malajziában, Thaiföldön és Vietnámban is segítenek HSR rendszerek építésében. Doig hangsúlyozza, hogy Kína nem csupán a szomszédos országok vasúthálózatának fejlesztésére összpontosít, hanem geopolitikai érdekeket is szolgál.
Európa növekvő HSR hálózata az infrastruktúra iránti elkötelezettségét tükrözi. Kaave Pour, a 21st Europe think tank munkatársa, arra figyelmeztet, hogy ha az Egyesült Államok fejleszteni szeretné a HSR-t, akkor kulturális változásra van szükség, a közlekedés iránti felfogás megváltoztatására, és arra, hogy feltegye magának a kérdést: „Milyen jövőt akarunk?”.
Összességében a High Speed Rail Alliance képviselője hangsúlyozza, hogy a HSR sikeréhez elengedhetetlen a szövetségi kormány szerepe. Azonban a Fehér Ház már most leállította a tervezett Houston és Dallas közötti nagy sebességű vonal támogatását, mivel a projektet a közpénzek pazarlásának minősítette. Scott Sherin, a francia Alstom vonatgyártó cég vezetője arra figyelmeztetett, hogy a jövőbeli HSR vonalak a sűrű városi építkezések miatt nehezen tudnának bejutni a nagyvárosok központjába. A helyzet tehát bonyolult, és az Egyesült Államoknak sok kihívással kell szembenéznie, hogy végre lépéseket tegyen a nagy sebességű vasúti közlekedés fejlesztése érdekében.

